pondělí 16. srpna 2010

Luoyang – jeskyně Longmen – 4.8. – 5.8. 2010

Do Luoyangu jsme přijeli kolem páté hodiny odpolední. Ubytovali jsme se v hotelu, osprchovali a dozvěděli se novinky, které pro nás vůbec nebyly příjemné. Protože jsme náš plán zvládali rychleji, rozhodli jsme se, že se z Xianu vrátíme společně s Míšou a Kájou zpět do Pekingu autem. Náš milý Jake nám oznámil, že řidič odjede hned, jak dojedeme do Pekingu, což mělo být 5. srpna. Ale my máme smlouvu podepsanou do osmého. Už jsme byli opravdu naštvaní, Aleš si s Jakem domluvil schůzku na půl sedmou, aby se vše vyřešilo. Asi tak za 15 minut přišel řidič, ukazoval na naše pasy a snažil se Alešovi vysvětlit, aby šel s ním. Kája šel taky. Nikdo jsme netušili, co dělají a kam vlastně šli. Asi po 40 minutách se vrátili a řekli nám, že mají výborné novinky. Byli na policii a dozvěděli se, že tento hotel nemá povolení ubytovávat cizince a my se musíme okamžitě vystěhovat. Tak jsme šli zase balit. Už nás vyháněly i paní uklízečky, které hned za námi vyměňovaly povlečení. Odnesli jsme věci do auta a čekali na Jake. Čekali jsme 15 minut, půl hodiny, tři čtvrtě, hodinu, hodinu a čtvrt, hodinu a půl, během kterých jsme se mu pokoušeli všichni včetně řidiče dovolat. Konečně se Jake objevil s tím, že měl schůzku se svým bývalým spolužákem a že pak byl v autobuse a nechtěl brát telefon. No budiž, už jsme si mysleli, že nám ujel a že hned druhý den nám ujede i náš řidič. Ale alespoň byl tady. Zase nás tedy čekalo hledání hotelu. Našli jsme jeden takový hostel, kde jsme se konečně mohli ubytovat. My jsme měli pokoje krásné a řidič s průvodcem měli spát na společných pokojích po šesti lidech. Hned po ubytování šel Aleš řešit vše ohledně cesty zpět do Pekingu. Mluvili dlouho, a ještě déle. Dohodli nové podmínky, které pro nás nebyly zase až tak výhodné, ale co můžeme dělat.Auto mají oni a lístek na vlak bychom už nesehnali. Ale i my jsme měli pár es v rukávu, takže naše rozmluva skončila tím, že vlastně nevíme, jestli zítra opravdu vyjedeme. Vyjednávání nám zabralo celý večer. Prošli jsme se tedy jen trošku po nočním městě, dali si něco málo k snědku a šli na kutě.

Jeskyně Longmen
Druhý den ráno jsme měli vyjíždět v sedm hodin. Řidič byl v autě, očividně v něm i spal. Jake přišel jako vždy později a hned nám vyčetl, že řidič odmítl spát ve společném pokoji. Že prý jsme my měli jiný komfort, když s tím večer souhlasil. Spíše si ale myslíme, že chtěl ušetřit nějaké peníze. Asi hodinu jsme zase vyjednávali a ztráceli tak čas. Nálada byla trošku ponurá a napjatá. Konečně jsme se zase trošku domluvili a auto se rozjeli směr jeskyně Longmen, které jsou od města vzdálené asi 12 km.Tyto buddhistické jeskyně vznikaly za vlády dynastie Severní Wei od roku 484 n. l. V průběhu následujících 200 let zde po obou březích řeky Yi bylo vytvořeno více než 100 000 obrazů a soch Buddhy nebo jeho stoupenců. Jeskyně Longmen patří stejně jako jeskyně v Datongu a Dunhuangu k nejznámějšímu buddhistickému umění. Podobné sochy bylo možné vidět i v Afghánistánu, avšak v roce 2007 je Taliban zničil. Během 20. století ale lovci památek spoustu soch poškodili. Odřezali jim hlavy, které teď zdobí americká a evropská muzea. K vchodu do jeskyní jsme dorazili kolem půl deváté ráno a už tu bylo dost turistů. Zaplatili jsme nehorázně vysoký vstup bez nároku na studentskou slevu a vstoupili dovnitř. Obdivovali jsme různé jeskyně, různé sochy, ale troufám si říct, že největší dojem na nás na všechny udělala největší jeskyně ze všech, a to Chrám uctívání předků, který byl vytesán v roce 672 n. l. a je v ní uchována obrovská socha Buddhy měřící 18,6 metrů. Na tuto jeskyni v pohodě dohlédnete i z druhého břehu řeky, kde je k dispozici i výhlídka, nasměrovaná přesně naproti. V rámci vstupenky jsme mohli jít i do chrámu. Ale těch už máme za své cestování dost, a proto jsme se rozhodli, že ušetříme čas a stihneme tento den i Terrakotovu armádu. Ale všechno bylo zase jinak. Vrátili jsme se do auta a vyjeli. Vše šlo hladce. Už nás čekalo posledních 120 km, když si náš pan řidič zastavil, protože měl hladík a šel se najíst. Udělali jsem tedy půlhodinovou přestávku a pokračovali dál. Při sjezdu z jedné dálnice na druhou jsme ale zůstali stát v zácpě, která se ani nepohnula. Až po dvou hodinách jsme se rozjeli, a to znamenalo, že armádu dnes nestihneme. Jelo se tedy až do Xianu, kam jsme dorazili kolem sedmé hodiny. Hledali jsme hotel a ubytovat se nám podařilo až po osmé hodině. Zase začalo další vyjednávání s řidičem a průvodcem – prý se bojí, že jim z Xianu odjedeme a nedáme peníze na zpáteční cestu. Dohodli se tedy další podmínky - my jim dáme Alešův mezinárodní řidičák (který může postrádat, původně totiž chtěli všechny naše pasy) a tisíc yuanů a oni nám dají své identifikační karty, řidičák a klíče od auta (to zas, aby nám s těmi penězi neodjeli oni). Výměna byla domluvena na ráno. Večer jsme se šli ještě na chvilku projít po městě a taky najít pizzu, chtěli jsme si po celém dni spravit náladu a zadařilo se. Pěkně jsme se nadlábli, vrátili se do hotelu a šli spát. Ráno nás konečně čeká Terrakotova armáda.